účinkují:
Wihanovo kvarteto
Leoš Čepický – housle
Jan Schulmeister – housle
Jakub Čepický – viola
Michal Kanka -violoncello
Martin Kasík – klavír
Wihanovo kvarteto je jedním z předních českých smyčcových kvartet, ověnčených řadou mimořádných ocenění. Pro vystoupení na HF AD si kvarteto pozvalo ke spolupráci klavírního virtuosa Martina Kasíka, jemuž vítězství v soutěži Pražského Jara 1998 a Young Concert Artists v New Yorku 1999 otevřelo cestu na světová pódia.
Součástí koncertu bude premiéra vítězné skladby 7. ročníku Kompoziční soutěže pro skladatele do 40 let, kterou HF A. Dvořáka pořádá.
program*:
Kateřina Horká: Smyčcový kvartet č. 2 „Islandská krajina“
(premiéra vítězné skladby 7. ročníku kompoziční soutěže HFAD)
Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 14 d moll „Smrt a dívka“
Pauza
Antonín Dvořák: Klavírní kvintet A dur, op. 81
*změna programu vyhrazena
Smyčcový kvartet č. 2 (v podnázvu „Islandská krajina“)
Jak je již patrné z názvu skladby, je to můj 2. smyčcový kvartet v pořadí. Tato skladba je v mé celkové práci jedna z přelomových skladeb v mém kompozičním přístupu, který byl více zaměřen na zvuk. V mé mimohudební inspiraci ještě dozníval dojem z islandské krajiny, díky níž jsem zkomponovala svůj čtyřvětý dvacetiminutový orchestrální cyklus „Krásy Islandu“, z něhož byla premiérována 2. věta dne 27. 11. 2017 a celý cyklus následně 15. 11. 2018. Podobně, jako měl zrakový vjem potěšení z krásných barev duhových hor, z barev sirných polí, či z barev černých lávových nánosů, či naopak bílých, sněhem zavátých končin, chtěla jsem se zde zaměřit na barvu zvuku, která se snad alespoň v mé fantasii může přiblížit barvám zrakovým. Zvuku jsem chtěla nechat volný prostor na jeho doznění, stejně, jako do dnešních dní doznívá můj dojem z krásné návštěvy severské země. Proto v určitých místech pracuji s pauzami. V kontrastu jsou naopak zkomponovány nekonečné dlouhé plochy, protože to vyjadřuje jakýsi velký prostor a určitou pustotu a nedohlednost krajiny, ve které jsem se před rokem ocitla. Tam může čas plynout jakýmkoliv tempem.
Premiéra se uskutečnila v Praze dne 7. 11. 2017 v sále Martinů. Dnes se budete moci těšit na provedení v podání vynikajícího Wihanova kvarteta.
Kateřina Horká, skladatelka
partner koncertu:
Partnerem koncertu je společnost Halex-Schauenberg, ocelové stavby s.r.o.
Informace pro návštěvníky:
Konání koncertu, resp. podmínky pro jeho uskutečnění a návštěvu, bude uzpůsobené v danou dobu panujícím vládním nařízením.
Místo konání: Galerie Františka Drtikola Příbram
Začátek koncertu: 19:00 hod. Po zahájení koncertu není možný vstup do sálu.
Počet přestávek: 1
Předpokládaný čas konce: 21:00
Cena vstupného: 250,-Kč
Prodej vstupenek zahájen 1. 3. 2023. Vstupenky lze zakoupit prostřednictvím sítě Ticketportal, příp. před zahájením koncertu v místě konání.
Wihanovo kvarteto
Wihanovo kvarteto je jedním z předních smyčcových kvartet, jež v nedávných letech vznikla z velké české interpretační školy. Kvarteto vzniklé v roce 1985 si získalo mimořádný věhlas za interpretaci, jak domácího českého repertoáru, tak i mnoha nejpřednějších děl kvartetního repertoáru období klasicismu a romantismu i děl moderních. Jeho rozvíjející se obdivuhodná mezinárodní kariéra zahrnuje vystoupení na předních festivalech v Evropě a na Dálném východě. Pravidelně koncertuje v USA a podniklo také turné po Austrálii a Novém Zélandu, jež se setkalo se značným ohlasem. Je častým hostem ve Velké Británii a jeho vystoupení jsou často na pořadu vysílání jak Radia 3, tak i koncertů Wigmore Hall, Bridgewater Hall, South Bank a v mnoha jiných místech.
Wihanovo kvarteto je laureátem mnoha mezinárodních soutěží – festivalu Pražské jaro 1988, mezinárodní soutěže komorní hudby v Trapani na Sicílii v roce 1990 a Svátku komorní hudby v Osace v roce 1996, což vyústilo v každoroční nová pozvání do Japonska. V roce 1991 získalo jak první cenu, tak i cenu obecenstva v Londýnské mezinárodní soutěži smyčcových kvartet. Třikrát bylo kvarteto nominováno na cenu královské filharmonické společnosti jakožto ocenění jeho mimořádné výchovné práce a interpretačních výkonů ve Velké Británii. Diskografie kvarteta – přes 40 CD – svědčí o jeho vřelém vztahu k české hudbě, ale zahrnuje také mnohá klasicistní, romantická a moderní díla kvartetního repertoáru. Jeho nahrávka Shönbergova 4.kvartetu spolu s Pfitznerovým kvartetem č.2 získala nejvyšší ocenění francouzského časopisu Repertoire. Jeho závěrečné CD cyklu Beethovenových kvartet pro firmu Lotos bylo vydáno v prosinci 2005 na koncertu k 20.výročí kvarteta v pražském Rudolfinu. Kvarteto je residenčním kvartetem Trinity College of Music v Londýně. Za pobytů ve Velké Britanii účinkují Wihanovci pravidelně pro CAVATINA Chamber Music Trust v koncertech pořádaných pro popularizaci komorní hudby mezi mládeží. Kvarteto též pořádalo mistrovské kurzy v Royal Welsh College of Music and Drama Cardiffu a zúčastnilo se řady kursů, jako Darlington International Summer School a Pro Corda.
V sezoně 2007 – 2008 soubor provedl na 6 ti koncertech celé kvartetní dílo Ludwiga van Beethovena. Koncerty se uskutečnily v Anežském klášteře v Praze. Z těchto koncertů byla pořízena nahrávka, která vyšla na CD a DVD nosičích u společnosti Nimbus Alliance ve Velké Británii.
V roce 2009 vydalo stejné vydavatelství unikátní nahrávka 24 Capriccií N. Paganiniho. Tento jeho opus 1 upravil pro smyčcové kvarteto americký skladatel William Zinn. Během sezóny 2012/2013 bylo WQ rezidenčním souborem Spolku pro komorní hudbu České filharmonie a provedlo v Rudolfinu řadu koncertů.
Od roku 2012 je WQ „Richard Carne Quartet in Residence“ na Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance a také provádí mistrovské kurzy na Royale Academy of Music v Londýně.
WQ pravidelně natáčí CD a DVD pro Nimbus Alliance, za která se mu dostalo mnoha ocenění u odborné kritiky.
Od roku 2014 vystřídal u pultu violy charismatického Jiřího Žigmunda syn primária, violista Jakub Čepický.
V sezóně 2020/2021 oslavilo WQ 35 let činnosti na mnoha koncertech doma i v zahraničí, včetně koncertů ve Wigmore Hall a v Rudolfinu.
V únoru 2017 se violoncellista souboru Aleš Kaspřík rozhodl ukončit působení v kvartetu z osobních důvodů. V této složité situaci se podařilo kvartetu získat Michala Kaňku, cellistu z vynikajícího Pražákova kvarteta.
Martin Kasík
Martin Kasík patří k nejvýraznějším osobnostem české hudební scény. Kritika i veřejnost oceňuje jeho tvořivý, poetický přístup k interpretaci, kterým zachycuje náladu okamžiku, duchovní přesah a mimořádnou bohatost a proměnlivost nálad.
Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě u prof. Moniky Tugendliebové a pražskou AMU ve třídě prof. Ivana Klánského. Své hudební obzory si rozšířil mistrovskými kurzy u Lazara Bermana, Garricka Ohlsona, Christiana Zachariase, Paula Badury – Skody.
Vítězství v soutěži Pražského Jara 1998 a Young Concert Artists v New Yorku 1999 mu otevřelo cestu na světová pódia – Carnegie Hall, sál Berlínské filharmonie, Wigmore hall, Tonhalle Zürich, Gewandhaus Leipzig, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Finlandia hall Helsinki, Auditorio de Barcelona, Suntory Hall Tokio, Kennedy Center Washington aj.
Pod taktovkou dirigentů (Pinchas Zukerman, Marin Alsop, Yakov Kreizberg, Ingo Metzmacher, Serge Baudo, Ken-Ichiro Kobayashi, Libor Pešek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil) vystoupil s Chicago Symphony Orchestra, Minneapolis Symphony Orchestra, New York Chamber Philharmonic, DSO Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Stuttgarter Philharmoniker, Rotterdam Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, Singapore Philharmonic. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s nimiž uskutečnil koncertní turné po Japonsku a USA.
Martin Kasík se mimo svou koncertní činnost věnuje pedagogické práci na AMU v Praze a Pražské Konzervatoři. Je uměleckým ředitelem Chopinova festivalu v Mariánských Lázních.
Jeho nahrávky pro společnosti Supraphon a Arco Diva získaly nejvyšší ocenění v časopisech Gramaphone, Repertoire a Harmonie.
Kateřina Horká – skladatelka
Kateřina Horká (*7. 5. 1993) narozena a dodnes žijící v Praze. Pochází z hudební rodiny, od jejích 6-ti let začaly vznikat první drobné skladbičky. Zúčastňovala se skladatelských soutěží vyhlašovaných ministerstvem školství, kde získala přední místa. V jejích 12-ti letech jí vyšlo tiskem u vydavatelství AMOS Editio první klavírní album. Do současnosti má vydaných 7 notových alb, z toho tři pro klavír a ostatní pro různá komorní seskupení. Od roku 2005 studovala klavír na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením a od roku 2009 přestoupila na Konzervatoř Jaroslava Ježka. V roce 2015 dokončila studium konzervatoře dvěma absolventskými koncerty ve dvou hlavních oborech. Skladbu studovala u profesora Antonína Bílého a hru na klavír u profesorů Luboše Přibyla a Jiřího Růžičky. V předchozím roce 2014 byla přijata na katedru skladby Akademie Múzických umění v Praze do třídy profesora Juraje Filase. V roce 2017 byla s úspěchem provedena její orchestrální bakalářská kompozice „Impulz“. V červnu roku 2019 úspěšně zakončila studium skladby v magisterském programu, absolvovala provedením skladby „Z podzemí ke slunci“ pro symfonický orchestr. Od roku 2014 je členkou Společnosti českých skladatelů, kde na každoročním festivalu Dny soudobé hudby uvádí svá komorní díla. Od roku 2006 je zastupována Ochranným svazem autorským, kde má momentálně registrováno bezmála 150 kompozic. Jako skladatelka spolupracovala s mnoha předními českými symfonickými orchestry, například s Komorní filharmonií Pardubice, Jihočeským symfonickým orchestrem České Budějovice, Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně, Plzeňskou filharmonií a dalšími. Dále spolupracuje i s předními českými komorními tělesy, jako jsou například FAMA Quartet, ATAM Saxophone Quartet, Duo Altera, Mucha Trio a další. Navazuje spolupráci i se zahraničními komorními a orchestrálními tělesy, jmenujme například klavírní duo Alexandry Klímové a Iriny Maholetti, americký River City Brass Band, anglický Cory Brass Band a další. V roce 2022 se zúčastnila dvou zahraničních skladatelských soutěží pro žesťový orchestr se skladbou „Dance With The Brass Tonight“. Americký River City Brass Band vybral ze 67-mi přihlášených skladeb z celého světa tuto skladbu do finále a společně se třemi dalšími skladbami kompozici premiérovali během 2., 3., 6., 7., a 8. dubna roku 2022 ve městě Pittshburgh a jeho okolí. Stejně tak si kompozici vybrali i anglický Cory Brass Band, který své čtyři finalisty nahrál ve studiu a během 7. až 9. října posluchači hlasovali přes internet o vítězi publika soutěže. Kateřina dostala od posluchačů nejvíce hlasů. Na konci března roku 2022 vyhrála skladatelskou soutěž amerického souboru UAB Chamber Trio s její skladbou „Trio con Brio“ pro klarinet, trubku a klavír. UAB Chamber Trio tuto skladbu premiérovali 4. června roku 2022 na Mezinárodní trumpetové konferenci v texaském San Antoniu. Následně kompozici zařadili do svého stálého repertoáru a nyní se na podzim chystá další provedení.