Načítám Akce

« Všechny Akce

  • akce již proběhla.

Český filharmonický sbor Brno

23.5.2023 – 19:00 - 20:30

VZHLEDEM K AVIZOVANÉMU DEŠTIVÉMU POČASÍ SE KONCERT PŘESOUVÁ DO KOSTELA SV. VOJTĚCHA NA BŘEZOVÝCH HORÁCH

 

účinkují:

Marta Chila Reichelová – soprán
Tomáš Chloupek – baryton
Vítězslav Šlahař – umělecký přednes
Martina Venc Matušínská – flétna
Martin Jakubíček – varhany
Český filharmonický sbor Brno
(komorní sbor)
Petr Fiala
– dirigent

Koncert jednoho z českých nejvíce oceňovaných sborů se koná v rámci turné k oslavám osmdesátých narozenin sbormistra a skladatele Petra Fialy, který sbor založil již v roce 1990.  Sbor, který se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár, připravil pro Příbram unikátní program sestavený z děl F. Poulenca, J. B. Foerstera, B. Martinů, A. Dvořáka a rovněž P. Fialy.

Koncert se koná v ambitech Svaté Hory, tedy částečně open air. Doporučujeme přizpůsobit oblečení večerní teplotě. V případě nepřízně počasí se koncert uskuteční v kostele sv. Vojtěcha na Březových horách.  

program*:

Francis Poulenc (1899-1963): Čtyři krátké modlitby sv. Františka z Assisi

Josef B. Foerster (1859-1951): Devět mužských sborů na texty J. V. Sládka (výběr) 
1. Oráč
2. Velké, širé rodné lány
3. Polní cestou
4. Z osudu rukou

Bohuslav Martinů (1890-1959) : Polní mše (fragment) 11´ pro baryton sólo, mužský sbor a varhany

Antonín Dvořák (1841-1904): Eia Mater fons amoris Virgo virginum pro smíšený sbor a varhany

Petr Fiala (nar. 1943) : KŘEST SVATÉ LUDMILY, oratorium na text Zuzany Novákové-Renčové pro soprán sólo, recitátora, smíšený sbor, flétnu a varhany

*změna programu vyhrazena

Petr Fiala (*1943)
partner koncertu:

Koncert se koná za podpory Římskokatolické farnosti Svatá Hora. 

Informace pro návštěvníky:

Konání koncertu, resp. podmínky pro jeho uskutečnění a návštěvu, bude uzpůsobené v danou dobu panujícím vládním nařízením.

Místo konání: Svatá Hora – ambity – při nepřízni počasí bude koncert přesunut do kostela sv. Vojtěcha na Březových horách.

Začátek koncertu: 19:00 hod. Po zahájení koncertu není možný vstup do prostor Svaté Hory.
Počet přestávek: 0
Předpokládaný čas konce: 20:30

Cena vstupného: 250,- Kč
SBOROVÝ BALÍČEK 2+1 – je možné zakoupit jednu vstupenku platnou pro všechny tři sborové koncerty za sníženou cenu 500,-Kč (tedy o 250,-Kč méně, než při koupi samostatných vstupenek na jednotlivé koncerty). 
Prodej vstupenek zahájen 1. 3. 2023. Vstupenky lze zakoupit prostřednictvím sítě Ticketportal, příp. před zahájením koncertu v místě konání.

 

Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno představuje nejen v českém, ale i světovém kontextu absolutní špičku v oboru sborového umění. Dirigenti, orchestry a sólisté, s nimiž sbor dosud spolupracoval, se o něm vyjadřují v superlativech. Odborná kritika oceňuje především kompaktní zvuk a širokou škálu výrazových prostředků, jimiž disponuje. Český filharmonický sbor Brno (založen 1990) vystupuje na všech prestižních evropských festivalech a vždy dokáže posluchače uchvátit mimořádným hudebním cítěním.
Za úspěchy tělesa stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje více než padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, v roce 2013 Cenu města Brna v oboru hudba za dlouholetou uměleckou činnost a v roce 2016 Cenu Jihomoravského kraje za významnou reprezentaci Jihomoravského kraje v oblasti kultury.
Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Díky své kvalitě absolvuje ročně přes devadesát koncertů doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty (Christian Arming, Marc Albrecht, Marcus Bosch, Stephan Blunier, Jean-Claude Casadesus,Dennis Russel Davies, Christoph Eschenbach, Gabriel Feltz, Ivan Fischer, Nikolaus Harnoncourt, Manfred Honeck, Neeme, Paavo a Kristian Järvi, Dmitrij Kitajenko, Marko Letonja, Kurt Masur, Zubin Mehta, Ingo Metzmacher, Yannick Nézet-Séguin, Sir Simon Rattle, Helmuth Rilling, Steven Sloane, Michael Tilson Thomas, Mario Venzago, Walter Weller, Simone Young, Jakub Hrůša, Jakub Klecker, Tomáš Netopil, Libor Pešek, Leoš Svárovský, Juraj Valčuha a mnozí další).
Domácí publikum může Český filharmonický sbor Brno slyšet na mnoha koncertech v Brně, Praze, Ostravě, Olomouci, Litomyšli, Českých Budějovicích, Teplicích, Zlíně a jinde.
Sbor má rozsáhlou diskografii a získal řadu ocenění: V roce 2007 obdržel dvě významné evropské ceny – Echo Klassik za Soubor roku 2007 (provedení Brucknerových motet) a Nahrávka roku 2007 za Lisztovo oratorium Christus. Nahrávka skladby B. A. Zimmermanna Requiem für einen jungen Dichter získala v roce 2009 cenu německých kritiků – Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Ocenění sbírá sbor i na jiných kontinentech – japonský hudebně-kritický časopis Geijutsu Disc Review mu v září 2011 udělil za live nahrávku Dvořákova Requiem prestižní ocenění Tokusen. Český filharmonický sbor Brno je držitelem prestižního ocenění Classic Prague Awards v kategorii Vokální výkon za rok 2019.
Druhým sbormistrem je Michael Dvořák.
Činnost Českého filharmonického sboru Brno finančně podporuje Jihomoravský kraj, statutární město Brno a Ministerstvo kultury ČR.
Generální partner Českého filharmonického sboru Brno je TESCAN ORSAY HOLDING, a. s.

 

Petr Fiala

Vystudoval brněnskou konzervatoř (hra na klavír, kompozice, dirigování) a v roce 1971 ukončil JAMU ve třídě prof. Jana Kapra.
Po absolutoriu JAMU se zařadil mezi autory usilující o syntézu nových postupů (zejména zvukově barevných) s nejlepšími tradicemi klasiků 20. století. Z jeho díla jmenujme řadu vokálních a instrumentálních cyklů pro děti a mládež, množství skladeb sólových (pro klavír, akordeon, kytaru, housle, violoncello, trubku, trombon aj.), pět smyčcových kvartetů, řadu skladeb komorních, koncerty pro varhany, klavír, akordeon, violu a orchestr, tři symfonie, množství sborových cyklů, písňové cykly, oratoria a kantáty a dvě díla hudebně dramatická: balet „Hořící kámen“ a celovečerní operu podle hry Františka Hrubína „Kráska a zvíře“.
Vedle činnosti pedagogické (byl profesorem brněnské konzervatoře) a kompoziční (je autorem asi 180 skladeb) se již 50 let intenzivně věnuje činnosti sbormistrovské a dirigentské. Jako skladatel i jako dirigent je Petr Fiala laureátem řady národních i mezinárodních soutěží, působí jako lektor dirigentských kurzů i jako člen mezinárodních porot. Je zván jako hostující dirigent k našim i zahraničním orchestrům a sborům při provádění vokálně-instrumentálních skladeb. Patří na poli kompozičním i interpretačním k uznávaným osobnostem. Vyniká smyslem pro stavbu velkých ploch a jejich vnitřní kontrastnost. V roce 1990 založil Český filharmonický sbor Brno, který se pod jeho vedením propracoval mezi nejlepší evropská sborová tělesa.
V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, která je úzce spjata se současnou duchovní hudbou a s kantátami k poctě českých národních patronů.
V roce 2013 obdržel Petr Fiala Cenu města Brna v oboru hudba za dlouholetou uměleckou činnost a reprezentaci města Brna.
V roce 2016 obdržel Petr Fiala Cenu Jihomoravského kraje za významnou reprezentaci Jihomoravského kraje v oblasti kultury.

Marta Chila Reichelová

Sopranistka Marta Chila Reichelová je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v oboru zpěv a doktorského studia v oboru Interpretace a umění interpretace. Vzdělávala se také na interpretačních kurzech a letních akademiích v Rakousku a Německu. Je laureátkou několika pěveckých soutěží, mj. Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, Interpretační soutěže Prof. Dichlera ve Vídni a semifinalistkou 34. Mezinárodní pěvecké soutěže Hans Gabor Belvedere Amsterdamu. V letech 2014-2018 byla stálou sólistkou ansámblu Janáčkovy opery v Brně. K rolím, které zde ztvárnila, patří Liška Bystrouška (Příhody lišky Bystroušky), Zerlina (Do Giovanni), Despina (Così fan tutte), Barče (Hubička), První žínka (Rusalka), Esmeralda (Prodaná nevěsta), Penelopka (Čarokraj), Maid (Powder her face) aj. V sezóně 2015-2016 debutovala v Národním divadle v Praze v roli Brigitty (Čajkovskij: Jolanta) a Kuchařinky (Stravinskij: Slavík) a v opeře Národního divadla moravskoslezského v roli Ofélie (Thomas: Hamlet). Třikrát se objevila v širší nominaci na Cenu Thálie. Měla možnost spolupracovat s režiséry, jakými jsou Robert Carsen, Petr Forman, Radovan Lipus, Marián Chudovský, Jiří Nekvasil, nebo dirigenty Jiří Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Tomášem Braunerem, Jakubem Kleckerem, Corneliem Meisterem nebo Janem Latham-Königem. V rámci své koncertní činnosti vystupuje s předními českými orchestry a představila se i publiku v Anglii, Rakousku, Německu, Číně nebo Ománu. S oblibou přijímá výzvy, které přináší interpretace pěveckých partů skladatelů 20. století a soudobých autorů (Leoš Janáček, Jaroslav Křička, Hans Abrahamsen, Petr Fiala, Thomas Adés, Michael Nejtek a další).

Tomáš CHloupek

Tomáš Chloupek pochází z Letovic na Blanensku. Nejprve se učil v oboru pozemní stavitelství a následně se věnoval angličtině na jazykové škole. Poté vystudoval učitelství hudební výchovy a anglického jazyka na PdF MU v Brně. Souběžně dokončoval studium zpěvu na brněnské konzervatoři. Aktuálně studuje sólový zpěv na JAMU a dokončuje doktorské studium na své alma mater v oboru hudební teorie a pedagogika.
Kromě učitelské činnosti na ZUŠ se v minulosti podílel na mnoha hudebních projektech jako sborista Českého akademického sboru ve spolupráci s Národním divadlem Brno: Hry o Marii (2015, B. Martinů); Monument (2020, M. Ivanović); Řecké pašije (2021, B. Martinů); ale i jako sólista v představeních Operního studia Konzervatoře Brno: Domácí válka (2016, F. Schubert); Počátek románu & Rákoš Rákoczy (2018, L. Janáček); a také Komorní opery HF JAMU: Zkouška lásky (2019, G. Rossini); Hlas lesa & Veselohra na mostě (2021, B. Martinů); Albert Herring (2021, B. Britten); Dialogy karmelitek (2022, F. Poulenc).
Příležitostně účinkuje jako sborista i jako sólista s různorodými hudebními tělesy napříč žánry: Schola brněnské mládeže; Ensemble Opera Diversa: Šárka (2018, L. Janáček); Labské horrorroperry (2021, O. Kyas); festivalové turné se švédskou power metalovou skupinou Sabaton (2019).
Od roku 2020 je stálým členem a sóistou Českého filharmonického sboru Brno.

Vítězslav Šlahař

Vítězslav Šlahař vystudoval sólový zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Prof. Jarmily Hladíkové. Ve vysokoškolských studiích pokračoval na Katedře hudební výchovy Univerzity Palackého v Olomouci, kde v roce 2015 složil státní doktorskou zkoušku v oboru Hudební teorie a pedagogika. Ihned po studiích na JAMU začal umělecky spolupracovat s Českým filharmonickým sborem Brno, v němž dlouhá léta působil jako stálý člen a sólista. Vedle umělecké činnosti vyvíjel také činnost pedagogickou. V letech 2007-2015 působil jako pedagog hlavního oboru zpěv na Konzervatoři evangelické akademie Olomouc, v letech 2010-2020 byl externím vyučujícím hlasové výchovy na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého. V současnosti působí jako koncertní manažer Českého filharmonického sboru Brno.

 

Martina Venc Matušínská

Flétnistka Martina Venc Matušínská vystudovala ostravskou konzervatoř (1983-1987) a následně brněnskou JAMU(1987-1992).V roce 1991 se stala sóloflétnistkou Filharmonie Brno,v níž působí dodnes. Vedle orchestrální činnosti se věnuje také komorní hře , spolupracuje s řadou českých komorních těles ale také nemá daleko k folklóru, je členkou Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů (Broln). Vystupovala na mnoha mezinárodních hudebních festivalech, natočila pro rozhlas Pastorální koncert Joaquina Rodriga, Sonáty pro flétnu a klavír a podílí se na mnoha hudebních projektech. Během svého uměleckého působení v Brně koncertovala nejen na evropských pódiích, ale například i v Japonsku, Uruguaji, Argentině, Jižní Koreji, Jižní Americe, Ománu, Austrálii či Novém Zélandu. Jako sólistka provedla a má v repertoáru řadu významných flétnových děl barokních (Bach, Handel, Telemann, Vivaldi), klasických (Quantz, Fils, Boccherini, Mozart) a děl mistrů 20stol. (Ibert, Debussy, Poulenc, Fauré, Messiaen, Borne, Martinů, Feld, Petrassi, Rodrigo- v dubnu 2005 provedla brněnskou premiéru jeho Pastorálního koncertu) a následně jej natočila pro Český rozhlas za doprovodu Filharmonie Brno pod taktovkou Petra Altrichtera. Celou svou aktivní hráčskou kariéru se věnuje také pedagogické činnosti.

Martin Jakubíček

Martin Jakubíček se narodil v Brně v rodině hudebníka, je absolventem brněnské konzervatoře v oboru cembalo a skladba a Janáčkovy akademie múzických umění v oboru hra na varhany. Své znalosti si rozšířil na mistrovských kurzech v rakouském Millstadtu. Kromě sólové koncertní činnosti (cembalo, varhany, kladívkový klavír) působí jako umělecký vedoucí renomovaných komorních seskupení, jako zakládající člen ansámblů zabývajících se stylovou interpretací renesanční a barokní hudby. Spolupracuje s našimi i zahraničními komorními orchestry. Je vyhledávaným doprovazečem pěveckých sborů a sólistů, výrazně se exponuje i v menších komorních souborech. Pravidelně vystupuje v řadě evropských zemí (Holandsko, Belgie, Francie, Dánsko, Německo, Polsko atd.), spolupracuje s Českým rozhlasem a televizí, interpretačně se podílí na vzniku mnoha desítek CD, působí jako varhaník v brněnských kostelích. Neméně důležitá je také jeho činnost skladatelská a aranžérská zasahující oblast hudby lidové, folkové, rockové a v neposlední řadě i hudby vážné. Pro svou všestrannost je Martin Jakubíček vyhledávanou osobností současné hudební scény.

Podrobnosti

Datum:
23.5.2023
Čas:
19:00 - 20:30

Místo konání

Svatá Hora
Svatá Hora
Příbram,
+ Google Mapa