Slavnostní závěr 53. ročníku HF A. Dvořáka Příbram.
účinkují:
Petr Nekoranec – tenor
PKF – Prague Philharmonia
diriguje: Robert Jindra
Operní galakoncert mladého českého tenoristy, laureáta řady prestižních mezinárodních pěveckých soutěží. Mezi jeho hlavní úspěchy patří absolutní vítězství v jedné z nejslavnějších pěveckých soutěží, Mezinárodní soutěži Francesca Viñase, konané v Gran Teatre del Liceu v Barceloně, kde obdržel rovněž Cenu Plácida Dominga (2017). Je sólistou Stuttgartské opery a rovněž Národního divadla v Praze.
V rámci koncertu proběhne vyhlášení vítěze 7. ročníku Kompoziční soutěže pro skladatele do 40. let a rovněž předání Ceny města Příbram.
program*:
W. A. Mozart:
Mitridate, re di Ponto: Předehra**
Mitridate, re di Ponto: Se di lauri il crine adorno
Die Zauberflöte: Dies Bildnis ist bezaubernd schön
Cosí fan tutte: Předehra
Cosí fan tutte: Un’aura amorosa
Cosí fan tutte: In quel fiero contrasto**
Idomeneo: Předehra
Idomeneo: Fuor dell mare **
pauza
G. Bizet: Carmen – předehra 3. jednání
G. Bizet: Lovci perel: Je crois entendre encore
G. Donizetti: L´elisir d´amore: Una furtiva lagrima
G. Rossini: Il barbiere di Siviglia: Předehra
G. Rossini: Il barbiere di Siviglia: Cessa di piú resistere
*změna programu vyhrazena
**nakladatel: Bärenreiter Verlag
Informace pro návštěvníky:
Konání koncertu, resp. podmínky pro jeho uskutečnění a návštěvu, bude uzpůsobené v danou dobu panujícím vládním nařízením.
Místo konání: Divadlo A. Dvořáka Příbram
Počet přestávek: 1
Předpokládaný čas konce: 21:00
Cena vstupného: 590,- Kč
Prodej vstupenek od 1.3. prostřednictvím Ticketportal.cz.
Petr Nekoranec
Tenorista Petr Nekoranec je jednou z nejvýraznějších osobností nastupující pěvecké generace v České republice. Od září 2018 je sólistou Stuttgartské opery, kde mezi jeho uměleckými závazky figurují tři velké role: Rossiniho Almaviva (Lazebník sevillský) a Ramiro (Popelka) a Donizettiho Ernesto (Don Pasquale). Na podzim 2019 vydal Supraphon profilové album French Arias, které Petr Nekoranec nahrál spolu s Českou filharmonií pod taktovkou Christophera Franklina.
V letech 2016–2018 byl Petr Nekoranec frekventantem Lindemannova programu v newyorské Metropolitní opeře, a to jako první Čech, který byl do tohoto významného dvouletého projektu přijat. V letech 2014–2016 byl členem Bavorské státní opery v Mnichově a jejího operního studia, kde vytvořil řadu rolí včetně titulních rolí v Rossiniho opeře Hrabě Ory a v Brittenově opeře Albert Herring. Za roli Alberta Herringa mu byla 28. 11. 2016 v Mnichově udělena Bavorská umělecká cena. V lednu 2018 převzal další prestižní cenu, tentokrát cenu Classic Prague Awards v kategorii Talent roku 2017.
Petr Nekoranec je laureátem řady prestižních evropských soutěží. V lednu 2017 se stal absolutním vítězem jedné z nejslavnějších pěveckých soutěží, Mezinárodní soutěže Francesca Viñase, konané v Gran Teatre del Liceu v Barceloně, kde obdržel rovněž Cenu Plácida Dominga. V srpnu 2015 se probojoval do semifinále významné Mezinárodní pěvecké soutěže královny Sonji v Oslu. V červenci 2014 se stal ve Vídni vítězem 1. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže nesoucí jméno slavné bulharsko-rakouské sopranistky Ljuby Welitsch a v září 2014 obsadil druhé místo v jedné z nejnáročnějších světových pěveckých soutěží, Concours International de Chant ve francouzském městě Toulouse. Z domácích soutěží uveďme Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech, na níž v roce 2013 obdržel druhou cenu v kategorii Junior a celou řadu dalších cen včetně ceny Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.
Petr Nekoranec studoval zpěv na Konzervatoři Pardubice u Jarmily Chaloupkové. V současné době spolupracuje také s italským operním tenoristou a pedagogem Antoniem.
„Petr Nekoranec je exkluzivně zastoupen agenturou Nachtigall Artists“.
Prague Philharmonia – PKF
PKF — Prague Philharmonia vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka (1946—2017) pod názvem Pražská komorní filharmonie. Od počátku sezony 2015—2016 stojí v jejím čele francouzský dirigent Emmanuel Villaume. Orchestr má ve svém „rodném listě“ vepsánu svěžest, energičnost a perfekcionismus, jež stejně jako lásku k hudbě vkládá do každého koncertu. Je ceněn pro svůj charakteristický zvuk, za nímž stojí mimo jiné jeho stěžejní repertoárová oblast — hudba vídeňského klasicismu.
Pravidelně účinkuje se světoznámými dirigenty a sólisty: Harrym Bicketem, Jakubem Hrůšou, Dmitrijem Sitkovetským, Davidem Newmanem, Paulem McCreeshem, Milanem Turkovićem, Julianem Rachlinem, Gilem Shahamem, Maximem Vengerovem, Danielem Müllerem-Schottem, Mischou Maiským, Sarah Chang, Gáborem Boldoczkým, Jonasem Kaufmannem, Dianou Damrau, Annou Netrebko, Ailyn Pérez a dalšími. V minulosti měla tu čest spolupracovat s Christopherem Hogwoodem, Marthou Argerich, Jefimem Bronfmanem, Andrásem Schiffem, Lucianem Pavarottim, Plácidem Domingem, Angelou Gheorghiu, Elinou Garančou, Juanem Diegem Flórezem, Thomasem Hampsonem, Magdalenou Koženou, Rolandem Villazónem a dalšími. Je pravidelně zvána na mezinárodní hudební festivaly a vystupuje v předních světových sálech (BBC Proms, Berliner Philharmonie, Dresdner Musikfestspiele, MITO Settembre Musica, Pražské jaro, Festspielhaus Baden-Baden, Elbphilharmonie Hamburk, Gasteig Mnichov, Tokyo Suntory Hall, Královská opera Muscat v Ománu a další).
PKF — Prague Philharmonia natočila přes 90 kompaktních disků pro přední domácí i světová hudební vydavatelství a za nahrávky má na svém kontě řadu ocenění: Zlatou desku RAC Kanada 2000, Cenu Harmonie 2001, Diapason d‘Or 2007. V roce 2016 získala za CD Héroïque s Bryanem Hymelem nominaci na International Opera Awards a v roce 2017 za CD Bohemian Rhapsody s Gáborem Boldoczkým nominaci na International Classical Music Award (ICMA). Její profilové CD Ravel—Debussy—Bizet na labelu Warner Classics z roku 2018 získalo skvělé kritiky v London Sunday Times či v Gramophone a časopis BBC Music Magazine jej zařadil mezi TOP10 nahrávek týdne. V roce 2019 vyšla u Deutsche Grammophon nahrávka PKF s tenoristou Benjaminem Bernheimem a Emmanuelem Villaumem, který dirigoval i nejnovější profilové CD orchestru s díly Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka.
Robert Jindra
Robert Jindra se narodil roce 1977 v Praze. Absolvoval Pražskou konzervatoř v oborech klasický zpěv a dirigování. Od roku 2001 působí v Národním divadle v Praze, kde nastudoval například Mozartovu operu Così fan tutte, Smetanovy Dvě vdovy nebo Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky a Z mrtvého domu. Dále zde dirigoval řadu děl českého i světového operního repertoáru (Smetana – Tajemství a Libuše, Dvořák – Rusalka, Janáček – Káťa Kabanová a Její pastorkyňa, Mozart – Don Giovanni a Figarova svatba, Bizet – Carmen, Verdi – Falstaff, Wagner – Lohengrin ad.) nebo mimořádné koncerty Mozartovy narozeniny a České operní gala. V sezóně 2013/2014 působil v ND rovněž na pozici hudebního ředitele opery. Od února 2010 do listopadu 2014 byl hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu operních premiér (Smetana – Čertova stěna, Dvořák – Armida, Janáček – Její pastorkyňa, Věc Makropulos, Káťa Kabanová a Výlety páně Broučkovy, Wagner – Lohengrin, Verdi – Falstaff a La traviata, Massenet – Werther, Catalani – La Wally, Puccini – Bohéma, Hindemith – Cardillac). Byl zde rovněž dirigentem mimořádných koncertů Verdi Gala, České operní Gala a Puccini Gala. Robert Jindra spolupracoval s Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu/Duisburgu, dirigoval v Norské opeře v Oslu (Strauss – Ariadna na Naxu), ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Halévy – Židovka, Smetana – Prodaná nevěsta, zahajovací koncert sezóny 2020/2021) nebo ve Státním divadle Košice (Janáček – Její pastorkyňa, Wagner – Víly) nebo divadle F.X.Šaldy v Liberci (Smetana – Dvě vdovy). Pravidelně vystupuje na významných festivalech jako je Pražské jaro (Recitál Adama Plachetky), Smetanova Litomyšl, Viva musica (Koncert Pavola Breslika s Adriany Kučerové, West side story/Candide), Janáčkův máj (Galakoncert Adama Plachetky) či Festival Leoše Janáčka v Ostravě a Smetanova Litomyšl a Košická hudobná jar. Spolupracoval s řadou orchestrů – Pražská komorní filharmonie, Český národní symfonický orchestr, Plzeňská filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Slovenská filharmonie nebo Státní filharmonie Košice, Essen Philharmonie nebo Anhaltische Filharmonie v Dessau. Od roku 2019-2021 zastával post 1.Kapllmeister v Aalto Musiktheater und Filharmonie Essen kde s mimořádným úspěchem nastudoval operu Medea (A. Reimann), Ring an einem Abend (R. Wagner), obnovené nastudování opery Tosca (G.Puccini), Carmen (G.Bizet) a další představení a koncerty. V roce 2021 s mimořádným úspěchem debutoval na festivalu Bavorské státní opery v Mnichově s Dvořákovou Ruslakou. Z výjimečných sólistů, se kterými Robert Jindra spolupracoval, jmenujme například Olgu Peretyatko, Evu-Maria Westbroek, Elenu Maximovu, Nadine Secunde, Evu Urbanovou, Maidu Hundeling, Janu Kurucovou, Adrianu Kučerovou, Gustava Portu, Adama Plachetku, Ferruccia Furlanetta, Tomasze Konieczneho, Franka van Akena, Petera Mikuláše, Roberta Saccà, Arnolda Bezuyena, Pavola Breslika, Pavla Černocha, Štefana Margitu, Štefana Kocána, Jiřího Vodičku, Marka Kozáka, Lukáše Vondráčka a další. V roce 2021 hostoval na Janáčkově festivalu s Janáčkovou filharmonií Ostrava, natáčel se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Markem Kozákem nebo společně s Adamem Plachetkou vystoupil na festivalu Smetanova Litomyšl. Dirigoval galakoncert k životnímu jubileu Evy Urbanové v Národním divadle moravskoslezském. Koncertní uvedení Dvořákovi Rusalky na festivalu Jarmily Novotné v Litni. Od září 2021 bude zastává post šéfdirigenta Státní filharmonie Košice. Z dalších projektů jmenujme nastudování Verdiho La traviaty ve Slovenském národním divadle, Weinbergerovy opery Švanda dudák v Grazu nebo Janáčkovi Jenůfy v Norské opeře v Oslo. Od září 2022 bude zastávat pozici Hudebního ředitele Národního divadla v Praze.