Načítám Akce

Dresdner Philharmonie -Slavnostní zahájení 56. ročníku HF A. Dvořáka Příbram 

účinkují:

Dresdner Philharmonie
Antje Weithaas – housle
Markus Poschner – dirigent

Velkolepého zahájení 56. ročníku se ujme Drážďanská filharmonie, jeden z nejstarších a nejuznávanějších orchestrů Německa. Orchestr, který absolvoval řadu světových turné, je proslulý špičkovou kvalitou. Sólistkou koncertu je Antje Weithaas, renomovaná německá houslistka, známá pro své technické mistrovství, která vystupuje jako sólistka s předními světovými orchestry, jako jsou Berlínští filharmonici, Mnichovská filharmonie či Londýnský symfonický orchestr, a pravidelně koncertuje na prestižních festivalech.

program*:

Robert Schumann (1810 – 1856):   Houslový koncert d – moll op. 23

pauza

Johannes Brahms (1833 – 1897): Symfonie D – dur op. 73  (č. 2 -„Pastorální“ )

*změna programu vyhrazena

22. 4. 2025

Místo konání:

Divadlo A. Dvořáka Příbram

Pietní akce: 18:30 u sochy A. Dvořáka před divadlem
Začátek koncertu: 19:00
Počet přestávek: 1
Předpokládaný čas konce: 21:00

Cena vstupného: 690,- Kč
Prodej vstupenek od 28.2.2025
prostřednictvím Ticketportal.cz

Drážďanská filharmonie je instituce, která ztělesňuje ideál hudby přístupné všem společenským vrstvám. Repertoárově i uměleckým zpracováním se řadí k tělesům nejvyšší světové úrovně. Vedle koncertní činnosti klade důraz na hudební vzdělávání pro všechny generace a na kultivaci schopnosti vnímat hudbu v širším kulturním a filozofickém kontextu. Mezinárodní prestiž orchestru je výsledkem častých zahraničních turné a spolupráce s renomovanými interprety z celého světa. V letech 2019 až 2023 zastával funkci šéfdirigenta a uměleckého ředitele Marka Janowského, významný představitel evropské dirigentské tradice. Od sezony 2024/2025 přebírá vedení orchestru Sir Donald Runnicles, hlavním hostujícím dirigentem je od sezóny 2023/24 Kahchun Wong, zástupce mladé generace dirigentů s mezinárodní renomé.

Centrem činnosti Drážďanské filharmonie je od roku 2017 koncertní sál v drážďanském Kulturpalastu. Tento prostor nabízí ideální podmínky nejen pro prezentaci hudebních děl v nejvyšší zvukové kvalitě, ale i pro profilaci uměleckého vize orchestru. Orchestr si v romantickém repertoáru zachoval svůj teplý, zaoblený zvuk, prokazuje však mimořádnou zvukovou a stylovou univerzalitu při interpretaci děl barokní a vídeňské klasické hudby i moderních děl.

Historie orchestru sahá do poloviny 19. století, kdy byl založen z iniciativy pokrokově smýšlejících občanů Drážďan. Filharmonické koncerty se pravidelně konaly od roku 1885 a současný název orchestru byl přijat roku 1923. Od počátku jeho existence s ním spolupracovali slavní skladatelé, kteří zde často osobně dirigovali svá díla – mezi nimi Johannes Brahms, Petr Iljič Čajkovskij, Antonín Dvořák či Richard Strauss. Významným milníkem byla éra Paula van Kempena, jenž od roku 1934 pozvedl Drážďanskou filharmonii na úroveň předního evropského orchestru. V dalších dekádách byli formativními osobnostmi například Kurt Masur, jenž byl roku 1994 jmenován čestným dirigentem, Marek Janowski, Rafael Frühbeck de Burgos a Michael Sanderling.

Drážďanská filharmonie se věnuje rovněž rozvoji mladých talentů, což dokládá její dlouholetá spolupráce s Akademií Kurta Masura, kde nachází uplatnění budoucí generace špičkových hudebníků.

První nahrávky tělesa pochází již z roku 1937 a od té doby rozšířila Drážďanská filharmonie svou diskografii na téměř 330 nahraných děl. Mezi nejvýznamnější nahrávky z posledních let patří cyklus všech symfonií Dmitrije Šostakoviče a Ludwiga van Beethovena pod vedením Michaela Sanderlinga (Sony Classical). Výrazné umělecké stopy zanechaly také projekty Marka Janowského, který s orchestrem nahrál kompletní Schumannovy symfonie, Haydnovo „Stvoření“, Schubertovy symfonie („Nedokončená“ a „Velká“ C dur), Mascagniho „Sedláckou čest“, Pucciniho „Plášť“ a Beethovenova „Fidélia “. Nejnovější nahrávky zahrnují koncertní provedení Verdiho „La traviaty“ pod taktovkou Daniela Orena a kolekci belcantových árií v podání Lisette Oropesy.

„Antje Weithaas je jednou z největších houslistek naší doby.“
— FONO FORUM

Antje Weithaas vyniká nevyčerpatelnou energií, pozoruhodnou hudební inteligencí a mistrovským technickým ovládnutím každého detailu hudby. Její charisma a jevištní přítomnost okouzlují, avšak nikdy nezastíní samotná hudební díla. Její repertoár zahrnuje slavné koncerty Mozarta, Beethovena a Schumanna, nová díla, jako je Houslový koncert Jörga Widmanna, moderní klasiky Šostakoviče, Prokofjeva, Ligetiho a Gubajduliny, i méně hrané koncerty Hartmanna a Schoecka.

Jako sólistka vystupovala s většinou předních německých orchestrů, včetně Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker a velkých německých rozhlasových orchestrů, dále s významnými světovými tělesy, jako jsou Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, Philharmonia Orchestra a BBC Symphony, stejně jako s předními orchestry Nizozemska, Skandinávie a Asie. Spolupracovala s takovými dirigenty, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Dmitrij Kitajenko, Sir Neville Marriner, Marc Albrecht, Jakov Kreizberg, Sakari Oramo a Carlos Kalmar.

Sezónu 2023/2024 zahájila Antje Weithaas koncerty na novém festivalu Fliessen pořádaném Marií-Elisabeth Hecker a Martinem Helmchenem a na Schubertiádě. Pokračuje také v hudební spolupráci s cembalistou Mahanem Esfahanim ve třech koncertech ve Wigmore Hall a na Lammermuir Festivalu. Mezi další vrcholy sezóny patří koncerty s Ensemble Resonanz, Symfonieorchester Vorarlberg, Philharmonie Zuidnederland, Camerata Bern a Kammerakademie Potsdam. S Duisburger Philharmoniker pod vedením Axela Kobera uvede premiéru nové verze Houslového koncertu Manfreda Trojahna. Debutovat bude také v Pierre Boulez Saal v duovém recitálu s Dénesem Várjonem. Na trio koncertech s Marií-Elisabeth Hecker a Martinem Helmchenem vystoupí na Oberstdorfer Musiksommer a Schwetzinger SWR Festspiele.
Antje Weithaas se díky svému nakažlivému nadšení pro komunikaci rychle proslavila svými inspirativními play-lead koncerty s mezinárodně uznávanými komorními orchestry. Během téměř deseti let jako umělecká vedoucí Camerata Bern byla zodpovědná za hudební profil souboru, včetně provedení velkých děl, jako jsou Beethovenovy symfonie, a nahrávek děl Čajkovského, Brahmse, Mendelssohna a Beethovena. Její koncerty v sezóně 2021/2022 jako artistka asociovaná Orchestre de Chambre de Paris vedly k okamžitému pozvání na další spolupráci.
Od roku 2004 je Antje Weithaas profesorkou hry na housle na Hochschule für Musik Hanns Eisler. Další informace jsou k dispozici na jejich webových stránkách: www.hfm-berlin.de. Momentálně nenabízí workshopy ani mistrovské kurzy a neposkytuje soukromé hodiny před konkurzy. Studenti, kteří mají zájem studovat u ní, však mohou navštívit její hodiny v Berlíně. Více informací poskytne Hochschule für Musik Hanns Eisler.

Antje Weithaas vytvořila referenční nahrávky Beethovenova a Bergova Houslového koncertu v roce 2013 se Stavanger Symphony Orchestra pod vedením Stevena Sloanea (CAvi-music). Vydavatelství cpo vydalo její nahrávky kompletních děl Maxe Brucha pro housle a orchestr s NDR Radio Philharmonic pod vedením Hermanna Bäumera, které získaly velké uznání. Její projekt kompletních nahrávek sólových sonát a partit Johanna Sebastiana Bacha a sólových sonát Eugèna Ysaÿe získal nadšené recenze. V roce 2019 vyšly dvě CD: nahrávka Houslového koncertu Roberta Schumanna a Dvojkoncertu Johannesa Brahmse s NDR Radiophilharmonie, violoncellistou Maximilianem Hornungem a dirigentem Andrewem Manzem, a nahrávka Houslového koncertu a koncertní rapsodie Arama Chačaturjana se Staatsorchester Rheinische Philharmonie a dirigentem Danielem Raiskinem. Na jaře 2023 vyšel první díl plánované kompletní nahrávky Beethovenových houslových sonát s klavíristou Dénesem Várjonem na značce CAvi-music.

Antje Weithaas začala hrát na housle ve čtyřech letech a později studovala na Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ v Berlíně u profesora Wernera Scholze. V roce 1987 vyhrála soutěž Kreisler Competition v Grazu, v roce 1988 soutěž Bach Competition v Lipsku a v roce 1991 Joseph Joachim International Violin Competition v Hannoveru. Spolu s Oliverem Willem se nedávno ujala uměleckého vedení této renomované soutěže. Po působení na Universität der Künste v Berlíně se Antje Weithaas v roce 2004 stala profesorkou houslí na Hochschule für Musik „Hanns Eisler“. Hraje na housle Petera Greinera z roku 2001.

Od svého nástupu do funkce hlavního dirigenta Brucknerova orchestru Linz v roce 2017 získává Markus Poschner spolu s tímto špičkovým rakouským souborem nadšené ohlasy jak u publika, tak i v mezinárodním tisku. V roce 2020 on a Brucknerův orchestr Linz obdrželi rakouská ocenění „Orchestr roku“ a „Dirigent roku“.
Nahrávka kompletních Brahmsových symfonií, kterou Markus Poschner pořídil pro Sony Classical s Orchestrem della Svizzera italiana, jehož hlavním dirigentem je také od roku 2015, přinesla zcela nové pojetí těchto děl a v roce 2018 mu vynesla prestižní mezinárodní cenu International Classical Music Award (ICMA). Na tento úspěch navázal dalším oceněním v kategorii „Různorodý program“ za nahrávku Koncertu pro klavír a smyčce Alfreda Schnittkeho (sólistka: Anna Gourari) a děl Paula Hindemitha Mathis der Maler a Die vier Temperamente v roce 2025.
Jeho nahrávka Offenbachovy operety Maître Péronilla s Orchestre National de France byla kritiky oslavována a v roce 2021 získala Cenu německých hudebních kritiků.
V roce 2024 obdržel Markus Poschner od poroty ICMA Zvláštní cenu za mimořádný přínos za cyklus kompletní edice Brucknerových symfonií s Brucknerovým orchestrem Linz a ORF Vídeňským rozhlasovým symfonickým orchestrem.
Na základě dlouholeté a úspěšné spolupráce se od sezóny 2026/27 stane novým hlavním dirigentem ORF Rádia – Symfonického orchestru Vídeň. Ještě dříve, od sezóny 2025/26, převezme post hlavního dirigenta renomovaného Basilejského symfonického orchestru. Od sezóny 2027/28 pak nastoupí jako hudební ředitel orchestru Utah Symphony, jednoho z předních amerických orchestrů.
Po vítězství v německé dirigentské soutěži vystupoval Markus Poschner jako hostující dirigent s řadou mezinárodně uznávaných orchestrů a operních domů, mimo jiné s Deutsches Symphonieorchester Berlin, Staatskapelle Berlin, Sächsische Staatskapelle Dresden, Bamberger Symphoniker, Dresdner Philharmonie, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, NHK Tokio a dále ve Staatsoper Berlin, Staatsoper Hamburg, Oper Frankfurt, Wiener Staatsoper a Oper Zürich.
Po studiu v Mnichově a asistenci u Sira Rogera Norringtona a Sira Colina Davise působil Markus Poschner jako první kapelník v Komische Oper Berlin. V letech 2007–2017 byl generálním hudebním ředitelem Bremenské filharmonie.
V červenci 2010 mu Univerzita v Brémách udělila čestný profesorský titul, který mu v roce 2020 udělila i Anton Bruckner Universität v Linci.
Markus Poschner poprvé dirigoval orchestr Bayreuthského festivalu při jeho mimořádném vystoupení v Abú Dhabí v roce 2019 s Wagnerovou Valkýrou. V červenci 2022 zahájil Bayreuthský festival inscenací Tristan a Isolda a v roce 2023 se vrátil k jejímu obnovenému uvedení.

 


Koncerty a akce festivalu najdete rovněž na portálu: 

Záštitu nad 56. ročníkem festivalu převzali

Mgr. Martin Baxa
ministr kultury ČR
Mgr. Petra Pecková
hejtmanka Středočeského kraje
Andreas Künne
velvyslanec
Mgr. Jan Konvalinka
starosta města Příbram
Festival vzniká ve spolupráci:
Za podpory:
Hlavní partner: