Načítám Akce

Alma Ansámbl

ve složení:

Silvie Hessová – housle
Martina Bačová – housle
Kateřina Lískovcová – viola
Hana Baboráková Shabuová – violoncello

Smyčcový soubor ve složení předních komorních hráček přednese díla F. Schuberta, Fanny H. Mendelssohnové a L. van Beethovena.

program*:

Franz Schubert (1797-1828):  Kvartetní věta c moll, D. 703
Allegro assai

Fanny Hensel Mendelssohn (1805-1847): Smyčcový kvartet Es dur
I. Adagio ma non troppo
II. Allegretto
III. Romanze
IV. Allegro molto vivace

pauza

Ludwig van Beethoven (1770-1827):  Trio pro housle, violu a violoncello c- moll, op. 9, č. 3
I. Allegro con spirito
II. Adagio con espressione
III. Scherzo – Allegro molto e vivace
IV. Finale – Presto

*změna programu vyhrazena

22.5. 2025

Místo konání:

Galerie Františka Drtikola Příbram

Začátek koncertu: 19:00
Počet přestávek: 1
Předpokládaný čas konce: 21:00

Cena vstupného: 290,- Kč
Prodej vstupenek od 28.2.2025
prostřednictvím Ticketportal.cz

Partner koncertu: 

Halex logo

Alma Ansámbl je smyčcový soubor složený z předních komorních hráček Silvie Hessové (housle), Martiny Bačové (housle), Kateřiny Lískovcové (viola) a Hany Baborákové Shabuové (violoncello).

Inspirací k založení Alma Ansámblu se stala osobnost i životní příběh významné hudebnice a houslistky Almy Rosé, neteře Gustava Mahlera.

Alma byla ve své době hudební evropskou star. Mnohé ženy inspirovala i její volnost, nezávislost a emancipovanost. Její umělecké vzdělání, ambice, láska k hudbě a především její odvaha zůstávají pro Alma Ansámbl i posluchače inspirací. Příběh a osobnost Almy Rosé daly vzniknout divadelnímu projektu … because of Alma, pro který Silvie Hessová, iniciátorka a producentka projektu, přizvala režisérku Jaroslavu Šiktancovou a dramatičku Martinu Kinskou. Alma Ansámbl, rozšířený o houslistku H. Kubisovou a alternující violoncellistku J. Škodovou, se na jevišti potkává s herečkami Annou Brouskovou a Antonií Formanovou a hercem Vojtěchem Bartošem.

Hlavní ideou souboru je zachovat uměleckou individualitu každé hráčky. Vedle klasických koncertů se Alma Ansámbl zaměřuje na projekty ve spojení hudby s výtvarným uměním, tancem a právě divadlem. Všechny hráčky se podílí i na dalších významných hudebních projektech a posluchače zaujaly nejen u nás v Česku, ale po celém světě, od USA až po Japonsko.

Silvie Hessová je komorní hráčka, která se již během svých studií na Pražské konzervatoři stala členkou Československého komorního orchestru a zároveň primáriem kvarteta Eberle, se kterým získala na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Evianu v roce 1989 cenu Radia France. Na základě tohoto úspěchu byl kvartet pozván na mistrovské kurzy do Londýna legendárním kvartetem Amadeus. V roce 1991 se stala členkou orchestru Virtuosi di Praga, s nímž vystoupila ve většině evropských zemích a v Japonsku.
Jako sólistka má za sebou řadu vystoupení s orchestry jako jsou například Slovenská filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Jihočeská filharmonie, Orchestra Sinfonica di Bari a další.

Na základě pozvání význačného česko-amerického skladatele Karla Husy vystoupila na Cornell University v Ithace, posléze ve Washingtonu, Chicagu a ve Weill Recital Hall v New Yorku.

Silvie je rovněž nositelkou ceny Euro Pragensis Ars, tedy ceny za propagaci české hudby doma a ve světě.
Vedle koncertní činnosti a nahrávání se věnuje také produkční a nově i producentské roli. V roce 2020 iniciovala založení smyčcového souboru Alma Ansámblu, jehož kmenové členky Martina Bačová, Kateřina Lískovcová, Hana Baboráková Shabuová patří k předním komorním hráčkám a koncertují doma i v zahraničí. Inspirací pro vznik Alma Ansámblu se stala osobnost houslistky Almy Rosé, neteře hudebního skladatele Gustava Mahlera. Členky souboru se nesoustředí pouze na klasické koncerty, ale svými projekty vstupují i do dalších uměleckých žánrů jako je divadlo, tanec nebo výtvarné umění.

Hned první producentský projekt Silvie Hessové je spojen s divadlem. Přizvala k němu divadelní režisérku Jaroslavu Šiktancovou a scenáristku a dramatičku Martinu Kinskou, jejíž divadelní hry, vycházející z historických událostí, získaly několik ocenění. Díky tomuto propojení vznikla inscenace … because of Alma, která vypráví o životě Almy Rosé. Inscenace našla své zázemí v divadle Venuše ve Švehlovce v Praze a je i úspěšným zájezdovým představením. Divadelní kritička Radmila Hrdinová zařadila tuto inscenaci mezi TOP 5 divadelních událostí roku 2023.

Silviin zájem o dějiny první poloviny 20. století se promítá i do jejích dalších projektů. S violoncellistkou Dominikou Weiss Hoškovou tvoří smyčcové duo, které se kromě stěžejních skladeb pro toto obsazení soustřeďuje právě i na díla skladatelů židovského původu, kteří se stali obětmi holocaustu.

Martina Bačová absolvovala Fakultu umění Ostravské univerzity a získala mistrovský diplom na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v Drážďanech, stipendium na Clevelend Encore School for Strings. Aktuálně patří k předním českým houslistkám své generace. Jako sólistka a komorní hráčka koncertovala po celé Evropě, Asii a Středním východě.

Kromě Alma Ansámblu je také kmenovou členkou renomovaného Baborák Ensemble a souboru Orquestrina, sólistkou multimediální show Vivaldianno a koncertní mistryní Summer Academy Biel Orchestra, Pražských komorních sólistů a České sinfonietty. Vystupovala s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Severočeskou filharmonií Teplice, s komorními orchestry jako jsou Janáčkův komorní orchestr, Camerata Janáček nebo Talichův komorní orchestr. Vystupuje na festivalech v České republice i v zahraničí, za všechny lze jmenovat například Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mahlerova Jihlava, Festival de Nancy, Festival Mozart Woche v Salzburgu a další.

Gramophone Magazine ji charakterizuje jako „silnou, vysoce komunikativní hráčku, občas až znervózňujícím způsobem vášnivou, a také dost individuální, která si nesporně zaslouží řadu cen a vyznamenání, která jí byla udělena“. Za její sólové album Elegant Provocation, na kterém byla hudba Bartóka, Janáčka, Máchy a Enesca, byla oceněna cenou CD měsíce časopisu International Record Review Magazine.

Mimo koncertování nahrává filmové a televizní soundtracky, spolupracuje s vydavatelstvími Universal Music, Sony/EMI, a pravidelně rovněž s Českou televizí a Českým rozhlasem. Součástí její práce je také pedagogická činnost.

Kateřina Lískovcová absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební akademii múzických umění. Již jako členka souboru Noneta působícího na konzervatoři reprezentovala Českou republiku v Paříži na Mezinárodním festivalu animovaného filmu. Její hudební působení provázela také účast na mnoha interpretačních kurzech, např. s dirigenty Ondřejem Kukalem, Vojtěchem Spurným nebo Jakubem Hrůšou. Účastnila se mistrovských kurzů v Čechách i v zahraničí, mezi nimi například masterclasses vedené Josefem Sukem a Vladimírem Bukačem nebo kurzů u profesorů Wolfganga Klosseho a Herberta Kefera v rakouském Semmeringu. Ať už jako sólová hráčka nebo jako součást hudebních ansámblů procestovala takřka celou Evropu, Japonsko, Mexiko a další země.

Kromě Alma Ansámblu je Kateřina součástí orchestrů Česká sinfonietta, Pražští komorní sólisté, Ambroš Ladies Orchestra nebo Orchestr Berg. Je jednou polovinou projektu Duo Divine. Její hudební všestrannost ale přesahuje hranice klasické hudby, věnuje se i dalším hudebním projektům v oblasti současné hudby, pop music nebo alternativního divadla. Spolupracovala například s českým zpěvákem Markem Ztraceným, Josefem Vojtkem anebo Václavem Noidem Bártou. Jako hráčka si tak užívá různého využití svých tří hudebních nástrojů – houslí, elektrických houslí a violy.

Hana Baboráková Shabuová studovala na Hudební akademii múzických umění v Praze, poté absolvovala s mistrovským diplomem Hochschule für Musik v Mnichově. Řadí se k nejvýraznějším hráčkám své generace. Jako komorní hráčka spolupracuje s hráči Berlínských, Mnichovských, Petrohradských filharmoniků na festivalech St. Petersburg – White Nights, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův festival, Musica Trancoso, Mitte Europa, Lipa Musica. Během své kariéry vystoupila v nejprestižnějších sálech v Evropě, Asii a USA, mezi jinými v Carnegie Hall, Suntory Hall, Opéra national de Paris, Teatro La Scalla, Berlínská filharmonie.

Její expresivní hudební projev a nezaměnitelná tónová prezence tvoří nedílnou součást zvukového spektra nejen v Alma Ansámblu, ale i v Baborak Ensemble, jehož je zakládající členkou. Působí také v souboru Orquestrina, je koncertní mistryní Pražských komorních sólistů a České sinfonietty. Dva roky profesně strávila v Bavorské státní opeře a byla součástí West-Eastern Divan Orchestra. Důležitou součástí její práce je pedagogická činnost, ve které se věnuje výchově mladé generace violoncellistů.

Hana je držitelkou ceny Gideona Kleina na soutěži Pražské jaro v roce 2001. 


Koncerty a akce festivalu najdete rovněž na portálu: 

Záštitu nad 56. ročníkem festivalu převzali

Mgr. Martin Baxa
ministr kultury ČR
Mgr. Petra Pecková
hejtmanka Středočeského kraje
Andreas Künne
velvyslanec
Mgr. Jan Konvalinka
starosta města Příbram
Festival vzniká ve spolupráci:
Za podpory:
Hlavní partner: