Kairovo kvarteto

Kairovo kvarteto je složeno ze studentů- spolužáků z ročníku pražské konzervatoře.

Soubor vznikl v říjnu 2016 z iniciativy violisty Erica Eberharta. Čtveřice mladých nadšených muzikantů začala se studiem kvartetního repertoáru. Již nyní má za sebou mladé kvarteto celou řadu koncertních akcí v tuzemsku a to jak na koncertních podiích, tak na různých firemních akcích.

Hráči kvarteta jsou kromě nadšených a talentovaných komorních hráčů, také nadějní sólisté, mají za sebou celou řadu úspěchů na mezinárodních soutěžích.

 

Viktor Janoštín

Viktor Janoštín (2000) vyrůstal v Múzeu oravské dediny na Slovensku. Hře na housle se začal věnovat v pěti letech. V průběhu studia v ZUŠ M.P.Bohúňa se každoročně (2007-2015) zúčastňoval celostátních houslových soutěží (Kremnica, Trnava, Nižná), kde získával přední ocenění (zlaté pásma a 1. místa). Mezi větší úspěchy patří titul laureáta na Hudobnom festivale Ivana Ballu v Nižnej, mezinárodní houslová soutěž „Talenty pre Európu“ v Dolnom Kubíne – 4. cena. S houslovým kvartetem získal titul vítěze na celostátní soutěži v Trnave a taktéž na mezinárodní soutěži „Talenty pre Európu“. Od roku 2006 pravidelně navštěvoval houslové kurzy v Žilině pod vedením prof. J. Pazdery. V roce 2015 zde získal titul laureáta a o rok později vystoupil se Státním komorním orchestrem Žilina jako sólista. Každoročně účinkuje na mnohých koncertech a festivalech na Slovensku.V současnosti studuje na Pražské konzervatoři v prvním ročníku pod vedením prof. P. Kudeláska.

Gabriela Barillová

Gabriela Barillová (2000), chtěla hrát na housle od doby, kdy je poprvé držela v ruce. Byly jí teprve 3 roky. Na housle ale začala hrát až ve svých pěti letech v ZUŠ Lounských (Praha) u Lady Bendové.  Účast na soutěžích odstartoval úspěch školního orchestru. Následovaly i úspěchy další jako např. 1. cena v národním kole soutěže MŠMT se smyčcovým kvartetem (2013), dále 1. cena a cena za nejlepší provedení skladby Bohuslava Martinů v sólové hře na Mezinárodní houslové soutěži Mistra Josefa Muziky v Nové Pace (2014), 2. cena v národním kole soutěže MŠMT v sólové hře na housle (2014) a 1. cena v národním kole soutěže MŠMT se smyčcovým kvartetem (2016). Také se velice ráda věnuje hře v orchestru, ve kterém začala hrát již ve svých 8 letech a hraje dodnes. Za celou tu dobu získala se školním orchestrem několik cen a dvakrát měla možnost si zahrát s Českou filharmonií. V současné době účinkuje např. v orchestru Filmová filharmonie. Od roku 2016 studuje na Pražské konzervatoři ve třídě pana profesora Radima Kresty.

 

Eric Eberhart

Narozen 2000. Začal hrát ve svých pěti let na housle u Boženy Novotné, se kterou jezdil po soutěžích a koncertech nejen po České republice, a zároveň působil ve folklórním uskupení Kolíček jako primáš. Také byl například na soutěži s duem viola a housle, kde se umístili na 3. místě. Roku 2008 se na soutěži Plzenecké housličky umístil na 1. místě. První z největších úspěchů se uskutečnil roku 2010 v Dolním Kubíně na Slovensku, kde se na soutěži Talents for Europe umístil na 4. místě. Zároveň od roku 2010 až do roku 2012 každoročně absolvoval mistrovské kurzy v Dobřichovicích u paní prof. Bearové z Ameriky, pan;a prof. Kresty, pana prof. Doležala a pánů prof. Součka a Dvořáka. Roku 2011 byl na soutěži Talents for Europe naposled. Odnesl si 3. místo. Roku 2010 již chodil k soukromým profesorům panu Součkovi a panu Dvořákovi. Roku 2012 přešel na violu k panu profesorovi Karlu Doležalovi, ke kterému již tedy pátým rokem dochází. Na Pražské konzervatoři začal studovat roku 2016.

 

Adam Klánský

Adam Klánský (2001), druhý nejmladší z hudební rodiny Klánských, patří k předním violoncellistům své generace. Na violoncello začal hrát ve svých pěti letech ve třídě prof. Kateřiny Hroníkové. Již jako šestiletý získal druhou cenu na prestižní dětské soutěži Prague Junior Note. Úspěchy na dalších soutěžích na sebe nenechaly dlouho čekat. Již v dalším roce zvítězil v celostátním kole soutěže ZUŠ pořádané ministerstvem školství. Řadu prvních cen na pražské soutěži Jana Vychytila v minulých letech završil absolutním vítězstvím v roce 2015. K Adamovým úspěchům v mezinárodních soutěžích patří dvě druhé ceny v rakouském Liezenu, druhá cena ze soutěže A. Janigra v chorvatské Poreči, první cena ze soutěže Concours Flame v Paříži, vítězství na Heranově violoncellové soutěži v Ústí nad Orlicí a třetí cena v prestižní mezinárodní soutěži Davida Poppera v maďarské Várpalotě. Posledním úspěchem je první cena v soutěži Talents for Europe v Dolnom Kubíně na Slovensku. Od září 2016 Adam studuje hru na violoncello na Pražské konzervatoři pod vedením profesora Michala Kaňky.

Radek Baborák & klavírní trio

Radek Baborák /Horna

Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti mezinárodní hudební scény. Sólově koncertuje se světovými orchestry a spolupracuje se špičkovými dirigenty a hudebníky. Je hostem prestižních festivalů, jeho koncerty jsou nahrávány a přenášeny rozhlasovými a televizními stanicemi. Rozsáhlá diskografie zahrnuje ceněné nahrávky, realizované u předních vydavatelství klasické hudby.
Odborná kritika a posluchači oceňují jeho elegantní, nenásilný přednes, zpěvný tón i virtuosní techniku, která mu dovoluje překračovat limity lesního rohu, rozšiřovat a obohacovat hornový repertoár. Jako jediný na světě vystupuje na recitálech s klavírem, harfou, varhanami, orchestrem a smyčcovým kvartetem. | Více …

Baborak Ensemble

BABORAK ENSEMBLE založil hornista a dirigent Radek Baborák. Jeho členy spojuje radost ze vzájemného sdílení hudby mistrů čtyř stylových období, entusiasmus při objevování neznámých skladeb a hledání osobitého, netradičního vyznění kompozic, které jsou ensemblu dedikovány, nebo autorsky upraveny. Jádrem komorního souboru je lesní roh a smyčcové kvarteto, hrající ve složení Dalibor Karvay a Martina Bačová – housle, Karel Untermüller – viola, Hana Baboráková – violoncello. Již od prvních koncertů a projektů se tato formace rozšiřuje podle repertoárových a stylových potřeb jednotlivých skladeb. | Více …

Gabriela Beňačková

Sopranistka Gabriela Beňačková (1947) patří mezi nejvýznamnější reprezentanty české hudby dvacátého století a současnosti, a to nejen v Evropě, ale i v zámoří. Zejména v USA, kde Gabriela Beňačková často vystupovala a vystupuje v Metropolitní opeře v New Yorku. Byla například první, kdo na této světové scéně ztvárnil postavu Rusalky ve stejnojmenné opeře Antonína Dvořáka. Vedle účinkování v Metropolitní opeře zpívala ve Vídeňské státní opeře a ve slavném  operním domě v Zürichu v hlavních rolích českého (Smetana, Dvořák, Janáček), ruského (Čajkovskij, Prokofjev) a italského (Puccini) operního repertoáru. Se svým neopakovatelně a neodolatelně vřelým hlasem (kritici často hovoří a „slovanské slze“) slavila úspěchy také v londýnské opeře Covent Garden, v Kolíně nad Rýnem, Stuttgartu, Salzburku a na dalších světově proslulých scénách. Fenomenálními výkony obohacovala i naši domácí scénu v pražském Národním divadle, kam se vrátila v roce 1983 při znovuotevření historické budovy a představila se jako Smetanova Libuše. Její umění je zachyceno na mnoha nahrávkách a záznamech. Mimořádná je zejména její nahrávka Smetanovy opery Prodaná nevěsta, na níž vystupuje spolu s Petrem Dvorským pod taktovkou Zdeňka Košlera. | Více …

Pavol Breslik (SR)

Hvězdná kariéra tenoristy Pavola Breslika začala v roce 2005, kdy jej kritici publikující v časopisu „Openrwelt“ označili za „Nejslibnějšího pěvce roku“. V roce 2000 získal první cenu v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v České republice. Dokončil svá studia v mistrovských kurzech, které vedli Yvonne Minton, William Matteuzzi, Mady Mesplé a Mirella Freni. V letech 2003 až 2006 byl Pavol Breslik členem souboru Berlínské státní opery Unter den Linden. Od roku 2006, kdy nemá stálé angažmá, vystupoval v Metropolitní opeře a ve významných evropských operních domech a na festivalech. | Více …

Clarinet Factory

Představte si hudební dílnu nebo laboratoř, do níž vám dodají trochu klarinetového umění, klasické hudební vzdělání, trochu ethna, jazzu a dejme tomu i minimalismu. Vy dodáte chuť improvizovat, nakoupíte nejmodernější elektroniku a technologie, pozvete zajímavé hosty a začnete zkoumat, tvořit a hlavně komunikovat s posluchači.  Z prostředí, jež vytvoříte,  pak  vzejde svébytný žánr, jenž může mít leccos společného se zavedeným termínem crossover, ale ještě svobodněji se dá vyjádřit jako „hudba bez hranic“.

 Vaše Clarinet Factory

 

 • vítězové Classic Prague Awards v kategorii Crossover (2017) • po osmi letech jediný český soubor, kterému se podařilo nominovat na showcase na WOMEX (2015) • hosté pražského vystoupení Bobbyho McFerrina (2009 + 2015) • vítězové silně obsazené soutěže International Songwriting Competition v Nashvillu (US) – 2005.

| Více …

České filharmonické kvarteto

České filharmonické kvarteto vzniklo v roce 2000 z iniciativy členů České filharmonie. Kvarteto vystupuje ve složení Štěpán Pražák 1. housle, Viktor Mazáček 2. housle, Jiří Poslední viola a Jakub Dvořák violoncello. Výborné individuální dispozice všech hráčů a jejich dlouholeté zkušenosti v komorní hře jsou velkým vkladem pro prvotřídní interpretaci skladeb. Zvuk kvarteta, který je typický pro českou kvartetní školu, je vysoce ceněn odbornou kritikou.
ČFK účinkuje pravidelně v komorních cyklech České filharmonie, na festivalech a v koncertních řadách Kruhů přátel hudby po celé České republice a v zahraničí (Velká Británie, Lucembursko, Německo, Japonsko, Izrael, Čína, Slovensko).
Kvarteto se také podílelo na japonském projektu Terapie Mozartem, v rámci kterého nahrálo řadu Mozartových komorních skladeb. Pro významný japonský label Octavia Records soubor také natočil Mozartovy „Haydnovské“ a „Pruské“ kvartety.
Kvarteto vydalo v listopadu 2017 své CD se skladbami Leoše Janáčka („Po zarostlém chodníčku“ a „V mlhách“) a připravuje se na další koncertní turné po Japonsku. | Více …

Martin Gurbaľ

Charismatický basista Martin Gurbaľ pochází z východního Slovenska. V letech 1991–97 studoval na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové a později sólový zpěv na Ostravské univerzitě v Ostravě, kde od roku 2015 také vyučuje. Již za studií na konzervatoři se stal absolutním vítězem Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (1996) a později získal druhou cenu v soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského i v soutěži Lucie Popp v Bratislavě.

Nejprve byl sólistou opery v Košicích (1995–2001), odkud přešel do angažmá v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Stal se pravidelným hostem Národního divadla v Praze a v Brně, Slovenského národního divadla a dalších významných českých, slovenských a polských operních domů. Specializuje se na dílo Giuseppa Verdiho, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. | Více …

Ahmad Hedar

Klavírista, zpěvák, korepetitor a vocal coach Ahmad Hedar se narodil v Rychnově nad Kněžnou. Již od dětství začal zpívat v pěveckém sboru Pueri Gaudentes. Se sborem pravidelně účinkoval ve Státní opeře Praha v inscenacích Turandot, Carmen či Orlando Furioso. Hru na klavír studoval pod vedením skvělých umělců, jakými jsou Jan Bartoš, Irina Kondratěnko, Martin Kasík a další. Svá studia završil na HAMU v Praze ve třídě Martina Kasíka a Františka Malého.  Své pěvecké umění zdokonaloval pod vedením renomovaných pedagogů a umělců – Magdalena Hajjosyova, Paolo de Napoli, Vladimír Chmelo a Natalia Melnik. | Více …

Michaela Káčerková

Michaela Káčerková je výraznou osobností mladé generace českých varhaníků.

Varhany vystudovala na Pražské konzervatoři ( Prof. Jan Hora), dále na Akademii múzických umění v Praze (Prof. Jaroslav Tůma) a na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig (Prof. Stefan Engels – varhany, Prof. Tobias Schade – cembalo). Během studia se zúčastnila mnoha mistrovských kurzů pod vedením významných pedagogů (Harald Vogel, Martin Sander, Lorenzo Ghielmi, Olivier Latry, Ludger Lohmann) a získala ocenění na domácích i zahraničních interpretačních soutěžích. | Více …

Jana Šrejma Kačírková

foto Tamara Černá

Jana Šrejma Kačírková se narodila v Českých Budějovicích. V roce 2006 absolvovala Pražskou konzervatoř. V době studií získala řadu ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

V roce 2006 se stala hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a od roku 2010 zde působila jako stálá členka souboru opery. V rámci svého stálého angažmá účinkovala jako Violetta (La traviata), Mařenka (Prodaná nevěsta) a v hlavních rolích Donizettiho oper Anna Bolena, Maria Stuarda a Roberto Devereux. Od roku 2016 je stálou členkou souboru Národního divadla Brno, kde vystupuje v rolích Violetty (La traviata), Donny Anny (Don Giovanni), Micaely (Carmen) a Komtesy Adèle (Le Comte Ory). | Více …

Ivo Kahánek

foto Dušan Martinček

Jako interpret nevšední emocionální síly a hloubky si Ivo Kahánek získal pověst jednoho z nejpůsobivějších umělců své generace a je mnohými považován za nejlepšího současného českého pianistu. Svůj dar okamžitě navázat citovou vazbu s publikem dokáže náležitě zužitkovat ve skladbách od baroka po modernu, s těžištěm v romantickém repertoáru. V cizině je rovněž pokládán za specialistu na interpretaci české hudby.

V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a  již předtím získal ocenění v mnoha významných kláních u nás i v cizině (Maria Canals Piano Competition v Barceloně, Vendome Prize ve Vídni, Stiftung Tomassoni Wettbewerb v Kolíně nad Rýnem, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj.). | Více …

Adriana Kučerová (SR)

Adriana Kučerová je nástupkyní slavné tradice slovenských sopranistek, jakými byly Lucia Popp, Edita Gruberová a nebo Ľubica Vargicová. Absolvovala vokální studia na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě Viktórie Stracenské a na Národní konzervatoři v Lyonu. Na kontě má ocenění z mezinárodních pěveckých soutěží (k nejvýznamnějším patří první místo, absolutní vítězství a zisk dalších čtyř cen na Mezinárodních soutěži Hans Gabor Belvedere ve Vídni v roce 2005). Za mimořádní uměleckých výkon jí byla dvakrát udělena Cena Literárního fondu a v roce 2005 získala také nominaci na ocenění „Dosky“ za postavu Morgany v Händlově opeře Alcina. Je držitelkou ceny Nadácie Tatra banky a Krištáľového krídla v oblasti „Hudba“ a rovněž Ceny ministra kultury Slovenské republiky. | Více …

Ondrej Lenárd (SR)

Ondrej Lenárd s tudoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě profesora Ľudovíta Rajtera a již během studií získával cenné umělecké zkušenosti při spolupráci s profesionálními tělesy. Po absolutoriu v roce 1962 zahájil svoji uměleckou dráhu jako sbormistr a dirigent opery Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde v letech 1984–1986 působil ve funkci šéfdirigenta a později šéfa opery (1997–1998). Od roku 1970 byl dirigentem a v letech 1977–1990 šéfdirigentem Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu v Bratislavě. Cílevědomá práce, spontánní muzikantský a originální přístup ke každé interpretované skladbě a dosažené výsledky ho v následujícím desetiletí 1991–2001 dovedly až ke spolupráci se Slovenskou filharmonií (od r. 1991 šéfdirigent, v letech 1993–2001 umělecký ředitel). | Více …

Josef Moravec

Tenorista Josef Moravec vystudoval Pražskou konzervatoř, pokračoval ve studiu na HAMU v Praze a na Sibeliově akademii v Helsinkách.

Je sólistou Národního divadla v Praze ale pravidelně hostuje na jevištích divadla J. K. Tyla v Plzni, Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, Slezského divadla v Opavě, Libereckého divadla F.X.Šaldy, Národního divadla v Brně i v opeře Štátneho divadla Košice.

Často vystupuje v zahraničí na koncertních i divadelních pódiích. | Více …

Ondřej Múčka

Ondřej Múčka pochází z Brna. Své první hudební zkušenosti sbíral kromě hudebně založené rodiny také na různých brněnských hudebních školách, na kterých se učil hrát na housle. Během studia na Biskupském gymnáziu v Brně začal navštěvovat Základní uměleckou školu se zaměřením na chrámovou hudbu v Brně. Zde obdržel své první hodiny varhan, liturgiky a zpěvu. Po maturitě úspěšně složil přijímací zkoušky na Uměleckou univerzitu v rakouském Štýrském Hradci, kde sedmileté studium Katolické chrámové hudby zakončil třemi magisterii z varhanní literatury a improvizace, z dirigování sboru a orchestru, a z gregoriánského chorálu. | Více …

Ester Pavlů

Ester Pavlů je mladá česká mezzosopranistka. Narodila se v Praze a v roce 2009 absolvovala Pražskou konzervatoř pod vedením L. Löbla. V roce 2015 ukončila svá studia na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze pod vedením Heleny Kaupové. Pěvecké vzdělání si rozšiřovala i během studií po celém světě, např. u Aprile Millo v New Yorku, Petera Dvorského, Gabriely Beňačkové, Carol Issac (klavíristky Metropolitní opery) a také u Evy Randové, u které stále pokračuje v pravidelných konzultacích. Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například v Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech se umístila na 3. místě a je také nositelkou ceny Beno Blachuta. Také postoupila do finálových kol v mezinárodní pěvecké soutěži Hans Gabor Belvedere competition, která se konala v holandském Amsterdamu.

V sezoně 2017/2018 vystupuje v divadle J. K. Tyla v Plzni v rolích Olgy z Evžena Oněgina a Cizí Kněžny z Rusalky v režii T. Pilaře. V roce 2018 se publiku představí jako Fenena v opeře Nabuco v Národním divadle v Praze. Na tuto roli si ji speciálně vybral argentinský tenorista Jose Cura, který se tentokrát ujme role režiséra. Jose Cura o ní řekl v jednom renomovaném magazínu: „Ester má přesně to něco navíc, co z ní dělá vyjímečný talent“. | Více …

Matouš Pěruška

Matouš Pěruška začal hrát na housle ve věku 5-ti let ve třídě Harbi Shabua. O tři roky později přestoupil do třídy prof. Ludmily Štětinové. Pod jejím vedením úspěšně složil přijímací zkoušky na Pražskou konzervatoř, kde zakončil svá studia v její třídě absolventským koncertem se Symfonickým orchestrem pražské konzervatoře. V roce 2012 započal svá studia na pražské Akademii Múzických Umění ve třídě profesora Leoše Čepického. Od roku 2014 má pravidelně konzultace u prvního koncertního mistra vídeňských symfoniků Jana Pospíchala.

Pravidelně se účastní kurzů Vídeňské Filharmonie a několikrát sólově vystoupil spolu s dalšími nejúspěšnějšími účastníky kurzů na slavnostním koncertě ve vídeňském Musikverein. Dále v rámci svých studií absolvoval mistrovské kurzy u I. Gitlise, R. Chana, R. Davidovici, M. Ericssona, I. Ženatého, V. Hudečka, M. Frischenschlagera, J. Pazdery, V. Steudeho a P. Götzla. | Více …

PKF – Prague Philharmonia

foto: Petr Králík

PKF – Prague Philharmonia vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka (1946–2017) pod názvem Pražská komorní filharmonie. Dnes patří mezi nejrespektovanější nejen české, ale i světové orchestry, což potvrzují pravidelná zahraniční turné a nahrávací projekty pro nejrenomovanější světová vydavatelství. Od počátku sezony 2015–2016 stojí v jejím čele francouzský dirigent Emmanuel Villaume. PKF – Prague Philharmonia je pravidelným partnerem světoznámých dirigentů a interpretů, jakými jsou Vladimir Ashkenazy, Milan Turković, Jefim Bronfman, András Schiff, Anna Netrebko, Diana Damrau, Angela Gheorghiu, Plácido Domingo, Elina Garanča, Juan Diego Flórez, Thomas Hampson, Sarah Chang, Isabelle Faust, Gábor Boldoczki a řada dalších. | Více …

Prah-a-harP kvartet

Prah-a-harP kvartet je rodinný harfový kvartet. Hana Müllerová je hlavou rodiny i uměleckou vedoucí tohoto souboru. Má letité zkušenosti, jak ze sólové a komorní dráhy, tak i z orchestrální a pedagogické činnosti, které s radostí aplikuje na své tři dcery: Hedviku Mousa Bacha, Kamilu Jouzovou  a Marianu Jouzovou. Společně koncertují již dva roky. V roce 2016 premiérovaly skladbu Pavla Hrabánka – Zvony na  festivalu Dny soudobé hudby. V roce 2017 koncertovaly v Malostranské besedě na Malé Straně, ve Vyklanticích – charitativní koncert na opravu kostela, v Nebušících – venkovní koncert na záchranu Staré vodárny, na Pražské muzejní noci v Muzeum Bedřicha a na slavnostním otevření střechy paláce Lucerny. V září 2017 se podílely na vzniku CD Emozioni, sopranistky Markéty Fassati – Mátlové . Úpravy skladeb C. Debussyho – Svit Luny a A. Dvořáka – árie Rusalky Měsíčku na nebi hlubokém upravil pan Vladimír Popelka. Árii Rusalky si také můžete poslechnout na jejich CD,  které vydaly tento rok. CD obsahuje skladby, jak pro čtyři, hraje Prah-a-harP kvartet, tak i pro dvě harfy v podání Dua Glissando (Hedvika Mousa Bacha a Kamila Jouzová). CD je rozmanité nejen střídáním se harfového kvarteta s duem, ale i repertoárem. Najdete na něm skladby od baroka po 20. stolení. | Více …

Příbramská filharmonie

Příbramská filharmonie byla založena v roce 1908 a jejím prvním dirigentem byl vzdělaný člověk se širokým kulturním rozhledem, ředitel kůru u sv. Jakuba, pan Bohumil Fiedler. Orchestr se velmi rychle rozrostl tak, že brzy prováděl náročná díla, jako jsou Smetanova předehra k Libuši, Dvořákovy Slovanské tance, Vltava, Vyšehrad a ve spolupráci s příbramským pěveckým sborem Lumír – Dobromila i Dvořákovo Stabat Mater. Další výrazný dirigent František Forst (od r. 1924), žák L. Janáčka a V. Nováka, dal orchestru nový směr (orchestr provedl např. Patetickou symfonii P. I. Čajkovského). Po Mnichově byl název orchestru změněn na „Hudební spolek A. Dvořáka“, nicméně činnost orchestru byla v roce 1944 násilně zastavena. V době poválečné diriguje orchestr opět F. Forst, kterého u dirigentského pultu alternoval J. A. Richter. Taktovky se ujímá i Jaroslav Kofroň, budoucí profesor pražské konzervatoře, po něm Dr. Václav Dražan, varhaník a skladatel, žák V. Talicha a V. Nováka a jako druhý dirigent prof. Jan Karel. Po zřízení Posádkové hudby Příbram se mohla Příbramská filharmonie opřít i o výpomoc vynikajících vojenských hudebníků. Tato přátelská symbióza obou orchestrů trvala až do roku 1990, kdy byla Posádková hudba zrušena. | Více …

Jiří Rajniš

V sezonách 2017/2018 a 2018/2019 je Jiří Rajniš členem Junge Ensemble v drážďanské Semperoper, kde jeho repertoár zahrnuje role v Bohémě, Carmen, Lazebníku sevillském, Kouzelné flétně a v Trójanech. Od sezony 2013/2014 do 2016/2017 byl oficiálně nejmladším českým operním pěvcem ve stálém zahraničním angažmá v Landestheater Coburg (Německo), kde ztvárnil role v mnoha dílech skladatelů různých epoch. Jiří Rajniš vystudoval hudebně-dramatický obor na Pražské konzervatoři a operní zpěv na prestižní UCLA Herb Alpert Los Angeles ve třídě Vladimíra Černova. Stal se absolutním vítězem soutěže Pražský pěvec 2008 a byl také semifinalistou mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka Karlovy Vary 2008. | Více …

David Rutherford (USA)

Dirigent David Rutherford prošel snad všemi aspekty práce s hudbou – od pedagogické činnosti, vedení sborů, až po vystupování nebo rozhlasové vysílání. David Rutherford řídí 8 let Komorní orchestr Stratus, který je v americkém státě Colorado známý svými inovativními projekty. David v něm realizuje svojí vizi diváka jako nedílnou součást celého představení.

V rámci svého působení v rozhlase získal již několik ocenění. Uskutečnil mimo jiné několik rozhovorů se světově známými skladateli nebo dirigenty jako např. Robert Spano, Bramwell Tovey, John Eliot Gardiner, Olga Kern, Edgar Meyer, Morten Lauridsen, Eric Whitacre nebo Marvin Hamlisch.

Vedle své rozhlasové činnosti David současně vede také Valor Symphonics Youth Orchestra a pravidelně hostuje v Longmont Symphony. Své bohaté zkušenosti uplatňuje i v pedagogické činnosti – vede obory orchestrální hudby a hudebního vzdělání na Colorado Christian University. Stranou v jeho kariéře nezůstává ani zpěv. Působí jako hlavní bas v Cheyenne Symphony orchestra nebo asistent hlavního basu v Greeley Philharmonic Orchestra.

 

Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR)

Symfonický orchestr Českého rozhlasu patří k nejvýznamnějším českým orchestrům současnosti. Post šéfdirigenta zastává od roku 2011 Ondrej Lenárd, který navázal na více než čtvrt století dlouhou éru Vladimíra Válka. Hlavním hostujícím dirigentem je v současnosti Tomáš Brauner. Od sezony 2018/19 se role šéfdirigenta a uměleckého ředitele ujme přední německý dirigent Alexander Liebreich.  Post hlavního hostujícího dirigenta obsadí Marek Šedivý.

Za posledních několik let spolupracoval orchestr s předními českými i zahraničními dirigenty, jakými jsou například Petr Altrichter, Jiří Bělohlávek, Tomáš Hanus, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Stephan Asbury, Alexander Liebreich, Ion Marin nebo Michał Nesterowicz. | Více …

Kristina Vaculová

Kristina Vaculová je absolventkou brněnské konzervatoře ze třídy Boženy Růžičkové a magisterského a doktorského studijního programu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde studovala ve třídě Václava Kunta; na roční stáži pobývala na Hudební akademii Ference Liszta v Budapešti ve třídě Zoltána Gyöngyössyho. Mistrovskými kurzy a dílnami prošla  mj. pod vedením Davida Formisana, Felixe Renggliho, Jánose Bálinta, Carin Levinne,  Andráse Adorjána, Hansgeorga Schmeissera či Roberta Winna.
Během svých studií se úspěšně zúčastnila řady národních a mezinárodních soutěží, např. ARD München, Německo (2010), International Flute Competition Kraków, Polsko (2011), Europian Competition for flute, Thessaloniki, Řecko (2007). | Více …

Jiří Vejvoda

Jiří Vejvoda, lounský rodák žijící od mládí v Praze, vystudoval obor překladatelství a tlumočnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Absolvoval roku 1976 diplomovou prací na téma Próza Johna Updika v překladech do češtiny. Poté působil do r. 1983 jako tlumočník ve svobodném povolání.

Od roku 1981 publikoval titulní rozhovory se slavnými osobnostmi v časopisu Mladý svět (Elton John, Tina Turner, Donovan, ale také Miroslav Žbirka, Peter Nagy, Zuzana Kronerová atd.). Jako publicista a moderátorzačal spolupracovat s Československým rozhlasem (od r. 1983) a Československou televizí (od r. 1985). Pro rozhlas připravoval a uváděl pořady jako Dobré jitro, Mikrofórum či 3×60 a to stereo. Na obrazovceČeskoslovenské televize uváděl cykly Hudební aréna a Studio mladých. Vydal své první knížky: antologii světových písničkářů Víc než jen hlas (spoluautor František Novotný), cestopis Města z jiného těsta či knížku rozhovorů s československými hvězdami rocku a popu Nárok na rock. | Více …

Kristina Vocetková

Kristina Vocetková začala hrát na violoncello ve věku 6-ti let ve třídě Kateřiny Hroníkové. Ve 14-ti letech byla přijata na Pražskou konzervatoř do třídy prof. Jaroslava Kulhana a pod jeho vedením úspěšně složila přijímací zkoušky na Juilliard School v New Yorku a Liszt Ferenc Academy v Budapešti. V současné době studuje ve třídě profesora Csaby Onczaye na Liszt Ferenc Academy.

Během studia se zúčastnila více než dvaceti národních a mezinárodních soutěží, na kterých získala převážně první ceny a tituly laureáta.  Mezi ně patří mj. Prague Junior Note (2003), Violončelový festival Augustina Procházku Košice (2004), v roce 2007 soutěž Konzervatoře Plzeň, Young Talents v Itálii a violoncellová soutěž Jana Vychytila. Dále pak Talents for Europe Slovensko 2008, Heranova violoncellová soutěž 2009, Rudolf Matz competition Dubrovník 2010, Sforzando music competition Berlín 2011, mezinárodní violoncellová soutěž v rakouském Liezenu (2012), VIII Concorso musicale citta di Filadelfia ‘Paolo Serrao’ (2016) . | Více …

Transformace HF AD Příbram

14.září 2015 schválilo Zastupitelstvo Města Příbram všemi hlasy přítomných zastupitelů transformaci Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram. V rámci následujícího měsíce byla podepsána licenční smlouva s nově vzniklou neziskovou organizací Dvořákovo Příbramsko, která se nadále stává pořadatelem festivalu (více na www.dvorakovopribramsko.cz).
Ředitelka HF AD Albína Houšková k tomu uvedla: „Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram je jednou ze stěžejních akcí tohoto typu v rámci Středočeského kraje, v regionu pak akcí největší. V devadesátých letech našel své zázemí a maximální podporu u Města Příbram, současné nároky na jeho realizaci nás však v zájmu dalšího rozvoje a ve snaze o stabilní zvyšování umělecké úrovně přivedli ke klíčové otázce, jakým způsobem řešit jeho existenci v dalších letech. Naše nová nezisková organizace Dvořákovo Příbramsko nám dává podstatně větší možnosti, jak ho organizovat a v neposlední řadě i financovat. Rádi bychom využili možnosti různých dotačních a grantových programů, stejně jako možnost zapojení partnerů z individuální i korporátní sféry. | Více …

Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram vypisuje na ročník 2016 soutěž v oboru skladba.

Specifikace zadání:

  • Skladba v obsazení sólový nástroj, příp. hlas s doprovodem klavíru
  • Maximální délka skladby 10 minut
  • Téma: „My cizinou jsme bloudili“ – motto HF AD Příbram pro rok 2016, které se váže jak k Dvořákově mnohokrát opakované variaci na motiv lásky k domovu a stesku po vlasti, tak k slavnému duetu z opery Jakobín (v rámci dramaturgie je dále koncipováno jako téma umělců, kteří při svém specifickém povolání tráví svůj život na cestách, v cizině, kde mnohdy sami propagují hudbu své vlasti)

| Více …