Martin Gurbaľ

Charismatický basista Martin Gurbaľ pochází z východního Slovenska. V letech 1991–97 studoval na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové a později sólový zpěv na Ostravské univerzitě v Ostravě, kde od roku 2015 také vyučuje. Již za studií na konzervatoři se stal absolutním vítězem Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (1996) a později získal druhou cenu v soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského i v soutěži Lucie Popp v Bratislavě.

Nejprve byl sólistou opery v Košicích (1995–2001), odkud přešel do angažmá v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Stal se pravidelným hostem Národního divadla v Praze a v Brně, Slovenského národního divadla a dalších významných českých, slovenských a polských operních domů. Specializuje se na dílo Giuseppa Verdiho, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.

Ztvárnil zásadní basové role tradičního světového operního repertoáru – Prince Gremina (Čajkovský: Evžen Oněgin), Jindřicha VIII. a Dona Pasquala (Donizetti: Anna BolenaDon Pasquale), Méphistophéla a Bratra Laurenta (Gounod: FaustRomeo a Julie), Mozartova Bartola a Hraběte Almavivu (Figarova svatba), Dona Giovanniho, dále Guglieima a Dona Alfonsa (Così fan tutte), Publia (La clemenza di Tito) a Sarastra (Kouzelná flétna); Geronta di Ravoira, Collina a Timura (Puccini: Manon Lescaut, BohémaTurandot), Basilia a Mustafy (Rossini: Lazebník sevillskýItalka v Alžíru), Claudia (Thomas: Hamlet) a Hermanna (Wagner: Tannhäuser). V operách Giuseppa Verdiho exceloval v roli Zachariáše (Nabucco) či Ramfise (Aida), zhostil se však i rolí Dona Ruye Gomeze de Silva (Ernani), Banqua (Macbeth), Ferranda (Trubadúr), Jeana Procidy (Sicilské nešpory), Padreho Guardiana (Síla osudu) či Inkvizitora (Don Carlos).

V přelomových operních dílech 20. století ztělesnil Modrovouse (Bartók: Modrovousův hrad), Collatina a Thésea (Britten: Zneuctění LukrécieSen noci svatojánské), Obchodníka se zlatem (Hindemith: Cardillac), Inkvizitora (Prokofjev: Ohnivý anděl) a Truffaldina (Richard Strauss: Ariadna na Naxu).

V rámci českého operního repertoáru nejčastěji představuje Vodníka (Dvořák: Rusalka) a také Kecala (Smetana: Prodaná nevěsta). Ztvárnil také role Hydraota (Dvořák: Armida), Janáčkova Rychtáře (Její pastorkyňa), Sakristána u sv. Víta / Lunobora / Domšíka od Zvonu (Výlety páně Broučkovy), Dikoje (Káťa Kabanová), Revírníka (Příhody lišky Bystroušky), Advokáta dr. Kolenatého (Věc Makropulos), Grigorise a Markýze di Forlimpopoliho (Martinů: Řecké pašijeMirandolina) nebo Smetanova Kmeta (Braniboři v Čechách).

Mimo operní se věnuje také koncertní činnosti, kdy vystupoval i pod taktovkami prestižních českých dirigentů Jiřího Bělohlávka, Tomáše Hanuse, Tomáše Netopila a Jakuba Hrůši.

V několika operních domech a koncertních síních Evropy účinkoval v Haydnově Stvoření, Berliozově Faustově prokletí, Dvořákově Stabat Mater, Te Deu, RequiemBiblických písních, Verdiho Requiem, Janáčkově Glagolské mši (také v opeře ve Florencii) či v písňových cyklech autorů období romantismu. Spolupracoval s Českou a Slovenskou filharmonií, Orchestrem Giuseppa Verdiho v Miláně (Verdiho Requiem) a symfonickými orchestry maďarské Budapeště, dánského Odense a švédského Göteborgu či Litevským národním symfonickým orchestrem a Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem.

Je častým hostem Mezinárodního operního a divadelního festivalu Janáček Brno (2010 a 2014: Výlety páně Broučkovy, 2012: Káťa Kabanová), vystoupil také na Operním festivalu v Miškolci (Bartók + Verdi, 2001) a OPA Pisa – Anima Mundi (Dvořákova Svatá Ludmila, září 2016). Pro společnost BBC nahrál roli Revírníka pro českou verzi animovaných Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka.